A-
A+
A-
A+
Ivalossa parikymmentä vuotta toiminut JK-Kuljetus eli Jukan ja Karin Kuljetus Oy muutti hieman nimeään ja on nykyisin Jannen ja Karin Kuljetus Oy.
Nimenmuutoksen takana on yrityskauppa ja sukupolvenvaihdos, jossa Jukka Sarajärvi jää yhtiön omistajuudesta pois ja Kari Laiturin aisapariksi tulee hänen 20-vuotias poikansa, yhdyskunta- ja rakennustekniikan insinööriksi Rovaniemellä opiskeleva Janne Laituri.
– Täytimme Karin kanssa molemmat tänä syksynä 50 vuotta ja oli sopiva aika miettiä yhtiön tulevaisuutta. Kun Karin perheestä löytyy jatkaja, Janne-poika, tähän yritystoimintaan, niin siltä pohjalta tähän päädyttiin. Minä myin osuuteni pois, mutta firman koneita olen senkin jälkeen ajanut kuten ennenkin, koska jatkan yhtiössä työntekijänä, kertoo Jukka Sarajärvi.
Janne Laituri on käynyt kolmivuotisen maanrakennuskoulun ja valmistunut maanrakennuskoneenkuljettajaksi. Tänä syksynä hän aloitti Rovaniemellä neljä vuotta kestävät yhdyskunta- ja rakennustekniikan insinöörin opinnot.
─Se on hyvä, että Janne saa tällä tavalla tulla mukaan hyvissä ajoin ja nähdä jo opiskelujen ohessa mitä tämä yrittäjyys oikein on. Hän ehtii näin saada pikku hiljaa kokemusta. Parempi näin kuin sillä lailla, että joutuu kylmiltään yrittäjäksi ja vastuuseen koko hommasta. Ja Jukan kanssa ollaan nähty, että hänellä on halua ja intoa tätä hommaa tehdä, tuumailee Kari Laituri.
Hän on hyvillään siitä, että Janne jatkaa opintojaan Rovaniemellä.
– Nuoren yrittäjän nimenomaan pitääkin käydä kouluja. Minä olen käynyt vain elämänkoulua ja se on aika raskasta, jos pitää opiskella monet asiat kantapään kautta. Konepuolen ja autopuolen tekniikka kehittyy koko ajan. Tietokonemaailmassa esimerkiksi laskentapuoli kehittyy eteenpäin. Olen kyllä hyvilläni, että Janne saa koulusta uusimmat opit ja tuo sieltä tullessaan tämän päivän tiedot ja taidot työmaalle, sanoo Kari Laituri.
Janne Laituri sanoo, että hänelle oli pienestä lähtien selvää, että ura löytyy juuri auto- ja kuljetuspuolelta. Hän muistaa istuneensa jo ekaluokkalaisena isänsä kuorma-auton kyydissä. Heti T-kortin saatuaan hän on tehnyt töitä yrityksessä.
– Opinnot ovat tänä syksynä sujuneet mukavasti. Aina tulee jotain uutta eteen. Nyt on opiskeltu labrahommia ja tutkittu siellä maa-aineksia. Viikonloput kuluvat Ivalossa töitä tehden, koneita ajaen ja välillä hallissakin. Tekemisen puutetta ei varmasti tule olemaan, Janne vakuuttaa.
– Firma pyörii ja homma jatkuu kuten ennenkin, vain nimi vaihtuu. Jukka tekee täällä töitä kuten ennenkin, ja hän varmasti osaa nämä hommat viimeisen päälle, mutta yrittäjän paineet ovat nyt poissa, tuumailee Kari Laituri.
JK-Kuljetus tekee töitä vuoden ympäri, mutta kesällä maansiirtopuolen töitä on luonnollisesti enemmän.
– Mehän tehdään kaikkea mikä vain maansiirtopuolen työhön kuuluu. Se on meille se ykkösala ja siitä on vankka kokemus. Sitähän me ollaan Jukan kanssa tehty ihan pennusta asti, sanoo Kari.
– Penikasta asti on leikitty Karin kanssa kaivinkoneilla hiekkalaatikoilla, ja leikitään vieläkin, mutta on vain vähän isommat kaivinkoneet, naurahtaa Karia seitsemän päivää nuorempi Jukka.
Kari lisää, että kesä on aina kuumaa aikaa, kun kaikki mahdollinen pitää ehtiä tehdä sen jälkeen, kun routa sulaa ja ennen kuin maa taas jäätyy.
– Kesällä porukkaa on ollut töissä kymmenestä kahteentoista henkeä. Talvella porukka saattaa supistua puoleenkin, mutta sen ymmärtää, kun talvi on lähinnä kunnossapitotyötä ja lumitöitä.
Kari Laituri ja Jukka Sarajärvi ovat katselleet hyvillään matkailun kasvua, sillä se näkyy maansiirtopuolellakin.
– Kun tehdään hotelli tai mökki, niin kaikki alkaa maansiirtotöistä. Infraa pitää tehdä, kun matkailu laajenee ja sen myötä kuntaan tulee myös uusia työntekijöitä ja asukkaita. Mökkiläisten maailmakin on sillä tavalla muuttunut, että nykyajan ihmiset haluavat mökeilleen tiet ja oikeastaan kaikki mukavuudet.
– Kesäkausi saisi olla pitempi näissä hommissa. Silloin töitä pusketaan niin paljon kuin ehditään. Talvella on sitten aikaa huoltaa kalustoa, että se on täydessä iskussa seuraavaa kesää varten, luonnehtii Jukka.
He muistuttavat, että toki maansiirtoalaa työllistää myös rengastestaus.
– Rengastestaus on yleensäkin hyvin työllistävä ala Inarissa. Toki se on myös sellainen ala, joka ei ihan kylän keskustassa näy ja siksi kaikki eivät ehkä oivallakaan, kuinka merkittävää rengastestaus Inarin kunnassa yleensä jo on.
Kari Laituri uskoo, että yritys keskittyy maansiirtopuoleen jatkossakin.
– Ei kannata tehdä uusia aluevaltauksia, joista ei mitään tiedä. Kalustoinvestoinnitkin ovat kalliita. Pitää yrittää pysyä siinä mitä osaa, hän tuumailee.
Hän sanoo myös olevansa hyvillään siitä, että poika Janne on kiinnostunut konehommista.
– Eihän sekään ole itsestään selvää, että tämän päivän nuoria tämä ala kiinnostaa. Kuten monet vanhat maansiirtopuolen yrittäjät ja kuskit ovat sanoneet, niin ei tänä päivänä tule poikalauma pyörimään huoltoaseman pihalle pysäköidyn pyöräkuormaajan ympärille. Olen vähän huolissani siitä, miten alalle yleensä saadaan nuoria työntekijöitä tulevaisuudessa.
Jaakko Peltomaa
TIETOLAATIKKO