A-
A+
A-
A+
K-Supermarket Ivalon kauppias Kari Lohiniva seuraa päivittäin tavaroiden menekkiä ja asiakasvirtoja.
– Olen poliitikoille sanonut, että minkä ihmeen takia EU ei maksa tästä korvauksia. Suomihan siitä kärsii rajamaana, ei kukaan muu EU:ssa. Vaikka aasialaiset nousevat vahvasti, venäläiset asiakkaat ovat edelleen tärkein asiakasryhmä Ivalossa. He käyvät täällä tasaisesti ympäri vuoden.
K-Supermarket Ivalon kauppias Kari Lohiniva seuraa tarkasti tavaroiden menekkiä ja asiakasvirtoja. Esimerkiksi tänä vuonna juustot, pesuaineet ja pikakahvit näyttävät miinusta. Ne ovat tuotteita, joita venäläiset ostivat paljon ennen tullimääräysten tiukentumista.
Valonpilkahduksiakin on silti näkyvissä.
– Nyt on vaihteeksi alkanut käydä perheitä, jotka tekevät monipuolisemmin viikon ruokaostoksia tuoreesta leivästä alkaen. Silloin rajoitukset eivät tule niin nopeasti vastaan, K-kauppias kertoo.
Venäläisten lisäksi myös matkailu tuo Ivalon kaupoille tuiki tärkeää asiakaskuntaa. Lohiniva harmitteleekin, kuinka kalastuspykälissä onnistuttiin menemään niin pahasti metsään, että kotimaiset kalastusmatkailijat karkaavat Ruotsiin.
Myös brittiläisen matkatoimisto Thomas Cookin syyskuinen konkurssiuutinen pysäytti.
– Onneksi luonto puuttui peliin ja lumi tuli aikaisin. Olen jutellut muutamien Saariselän yrittäjien kanssa ja heille tämä on ollut kuin lottovoitto. Viime vuonna joutui keksimään kaikkia korvaavia aktiviteetteja.
Lohiniva uskoo, että matkailun huippuvuodet ovat vielä edessä, ja ulkomaisten matkailijoiden lisäksi myös kotimaisten matkailijoiden määrät tulevat nousemaan. Syynä siihen ovat uusimmat hotellit, uudistetut kaupat, laajennettu lentokenttä sekä tietysti luonto, joka ei ole muuttunut mihinkään.
– Palvelutaso on noussut ja pystymme tarjoamaan laatua. Nykyaikana ei haluta pelkästään kynttilänvaloa, vaan myös luksusta.
Vuosi sitten K-Supermarketissa vietiin läpi useita isoja uudistuksia, joista asiakkaille näkyvin lienee ollut elektronisten hinnannäyttöjen tulo. Uudet hinnannäytöt asennettiin kerralla koko myymälään ja kaikkiin tuotteisiin. Uusien näyttöjen ansiosta hyllyt ovat selkeämpiä ja tarjoukset näkyvät paremmin. Itse asiassa niin hyvin, että se on ollut kauppiaalle hieman jopa ongelmallista.
– Tarjoustuotteiden menekki on tuplaantunut ja viereinen, ei sillä hetkellä tarjouksessa oleva tuote on jäänyt hyllyyn.
Henkilökunnan näkökulmasta elektroniset hinnannäytöt ovat tarkoittaneet sitä, että kun tuotteita ei tarvitse enää ”laputtaa” eli hinnoitella, aikaa jää enemmän varsinaiseen työhön. ”Muu seuranta” pitää sisällään tuotteiden menekin seuraamista, hyvitysten tarkistamista, hyllyjen pitämistä siistinä sekä yleensäkin ennakointia. Kaiken tämän seurauksena hävikki on pudonnut 0,7 prosenttia.
– Se tarkoittaa vuodessa 60 000 euroa. Puhutaan isoista summista.
Hintojen oikeellisuus ja tuotteiden riittävyys on K-kauppiaan mukaan näkynyt myös asiakastyytyväisyydessä.
Saila Vaara
TIETOLAATIKKO
”Pikkukookkarilla” pyyhkii hyvin
Petsamontien K-Marketin henkilökunta osaa nopean palvelun kilpailukykyisillä hinnoilla.
Petsamontien K-Marketissa juhlittiin kuukausi takaperin yksivuotissynttäreitä. K-kauppias Jeremias Juopperi kertoo, että vuosi on mennyt ”hieman yllättävän hyvin”, vaikka välillä töitä on saanut tehdä aamusta iltaan.
– Mutta tästä kun tykkää ja tämän kanssa oppii elämään, niin mikäs tässä on ollessa, hän tuumii.
Juopperi kertoo, että vuosi sitten tehdyt suunnitelmat ovat pitäneet hyvin kutinsa. Kaupassa on keskitytty nopeaan palveluun ja kilpailukykyisiin hintoihin, missä ollaan hänen mukaansa myös onnistuttu. Lisäksi kaupan valikoimiin tehtiin jonkin verran muutoksia ja tuotevalikoimaan otettiin paljon uusia tuotteita.
Myös asiakkaat ovat aktiivisesti esittäneet toiveitaan. Kauppiaalle mikään ei ole mieluisampaa kuin tietää, mitä asiakkaat oikeasti haluavat.
– Kaikki asiakastoiveet on otettu mielellään vastaan ja myös toteutettu noin 99 prosenttisesti. Joitain tuotteita ei saatu tilattua tänne.
Petsamontien K-Marketin asiakaskunta muodostuu pääasiassa kyläläisistä, jotka tykkäävät asioimisen nopeudesta. Matkailijoita kaupan käytävillä näkyy harvemmin.
– Siihen varmasti vaikuttaa myös se, ettei ole tax freetä. Olen harkinnut sen ottamista, mutta siinäkin on omat hyvät ja huonot puolensa. Lisäksi tilarajoitteet tulevat nopeasti vastaan, koska matkailijoilla on omat selkeät tuotteensa, joita he ostavat.
Ivaloon muuttoa Juopperi ei ole katunut hetkeäkään. Hänen mukaansa paikkakunta on mahtava, ihmiset mukavia ja työ mielenkiintoista. Ihmisten parissa viihtyvä mies kertookin olevansa oikeassa elementissään kaupan alalla.
Saila Vaara
Tuore ja lämmin leipä on paikallisten mieleen
– Näillä näkymin me vietämme uuden kaupan avajaisia joku torstaipäivä maaliskuun lopussa, K-kauppias Pirjo Rajaluoto vihjaa.
K-market Inarintiellä kauppa käy ja asiakkaita riittää. K-kauppias Pirkko Rajaluoto kertoo, että kyläläiset ovat löytäneet kaupan hyvin. Hän sanoo myös, että pieneen liiketilaan on saatu yllättävän kattava valikoima.
– Kun kauppiaalta kysytään, niin ainahan se kauppa voisi käydä paremmin. Mutta kyllä kyläläiset ovat löytäneet tämän kaupan hyvin ja olemme saaneet muokattua valikoiman sellaiseksi, millaiseksi asiakkaat ovat sen halunneet.
Rajaluodon mukaan vanhan kauppakiinteistön tilat ovat toimineet toivotulla tavalla. Kiinteistöstä ei alun perin löytynyt paistopistettä, mutta nyt sellainen löytyy, ja se käy kuumana.
– Grillikyljet, broilerit, leivät ja pullat ovat menneet hyvin kaupaksi. Asiakkaat ovat pitäneet siitä, että heidän kaupastaan saa myös lämmintä ruokaa.
Varsinkin viikonloppuisin tuoreelle leivälle on kysyntää, sillä perjantain jälkeen seuraava leipäkuorma tulee kaupalle vasta maanantaina. Rajaluoto iloitseekin siitä, että paistopisteen ansiosta he voivat tarjota lämmintä leipää myös sunnuntai-illan asiakkaille.
– Entisen kaupan asiakkaat eivät aluksi huomanneet sitä, että meiltä löytyy täältä paistopiste. Nyt he ovat sen huomanneet ja osaavat myös vaatia itselleen sen herkkuja. Osa saattaa soittaa, että he tulevat käymään kaupalla torstaina kello 16.00, niin silloin olisi hyvä olla lämmin ruislimppu valmiina.
Uudet tuulet, sama hyvä porukka
Rajaluoto aloitti kauppias-uransa tämän vuoden keväällä. Tuore kauppias on erittäin tyytyväinen henkilökuntaansa.
– Me olemme saaneet ihanan porukan tänne kasaan. Suurin osa on tullut tänne vanhalta kaupalta, mutta on täällä uusiakin kasvoja, esimerkiksi minun avopuolisoni. Vaihtuvuuttakin on ollut, mutta olen silti todella tyytyväinen näihin meidän työntekijöihimme.
Kun omaa hyvän työporukan, niin tulevaisuuden haasteet on helpompi ottaa vastaan. Vuosi 2020 on K-market Inarintien väelle työn täyteinen. Edessä siintää muutto uusiin ja nykyaikaisiin liiketiloihin. Keskelle Inarin Kirkonkylää nousevan uuden myymälän avajaisia on määrä viettää maaliskuun loppupuolella.
– Uudessa rakennuksessa on 538 neliötä myymäläpinta-alaa. Siitä tulee moderni ja iso. Olemme jo nyt kuunnelleet asiakkaiden toiveita. Heiltä saimme idean siihen, että myymälään laitetaan kaksi isoa ikkunaa, joissa näkyy Inarijärvi. Vaikka olemmekin moderni, niin kaupasta ei silti tule liian fiini, haluamme säilyttää meille luontaisen kodikkuuden.
– Me tuomme uuteen myymälään samat palvelut, mitä meillä on tässä pienessä kaupassa, vain hieman isommassa mittakaavassa. Liikkeestä löytyy Postin, Matkahuollon ja apteekin palvelut, Rajaluoto jatkaa.
Kun kaupan pinta-ala ja valikoima kasvaa, niin samoin käy myös työntekijöiden määrälle.
– Tällä työntekijämäärällä emme pärjää uudessa myymälässä, että eiköhän me päästä palkkaamaan myös uutta henkilökuntaa.
Kilpailu on aina hyväksi
– Se, että kylältä löytyy kaksi ruokakauppaa, on todella tärkeää tämän alueen ihmisille. Ei ole mukavaa, että jos meiltä vaikka maito sattuisi loppumaan, niin lähin purkki löytyisi sitten Ivalosta. Me kyllä mielellämme ohjaamme asiak-
kaan tuonne Salen puolelle ostamaan sitä maitoa. Tärkeintä on se, että asiakkaat saadaan palveltua.
Rajaluoto painottaa, että myös myymälöille on tärkeää, että kylällä on toinenkin ruokakauppa.
– Kun kauppojen välillä on kilpailua, niin silloin molemmat laittavat kokoajan parastaan.
Ville Vaarala
S-ryhmä panostaa pohjoiseen
Myymäläpäällikkö Henry Kesti keskustelee remontin etenemisestä työnjohtaja Hannu Pirisen kanssa. PSL Pirinen Oy toimi pääurakoitsijana myös Inarin uuden Salen rakennustöissä.
Syyskuun alussa alkanut S-market Vaskoolin remontti on edennyt jo pitkälle yli puolen välin. Viimeisen päälle valmista on tammikuun lopulla, mutta suurin osa remontista on ohi jo muutaman viikon kuluttua, joulukuun puolessa välissä.
– Siinä vaiheessa kalusteet, hyllyt ja tuotteet ovat omilla paikoillaan. Tammikuun puolella tehdään sitten vielä teippauksia ja hintaopasteita, myymäläpäällikkö Henry Kesti kertoo.
Kestin työhuoneen nurkassa seisoo fläppitaulu, johon on kiinnitetty myymäläremontin viikkokohtainen ohjelma. Projektisuunnittelu pyörähti käyntiin jo alkuvuodesta ja nyt remontti etenee tarkan suunnitelman mukaisesti.
Alustava pohjasuunnitelma on Helsingin päässä olevan ketjunohjauksen käsialaa, mutta myös Ivalon myymälän toiveet on suunnitelmissa otettu huomioon.
– Meillä on käyttötavaraa poikkeuksellisen paljon, joten sen kanssa on täytynyt tehdä kauppakohtaisia ratkaisuja, Kesti kertoo.
Ivalon S-marketin remontti on osa maanlaajuista S-marketien uudistusta. Kaikkien myymälöiden ilmeet uusitaan uuden konseptin mukaisesti ja esimerkiksi värimaailma muuttuu täysin. Osuuskauppa Arinan lippulaiva sekä kooltaan suurin Ivalon S-market Vaskooli on ensimmäisten remontoitavien myymälöiden joukossa.
Tuotevalikoima kasvaa, energiankulutus pienenee
Myymäläremontti on vaatinut huolellisen valmistautumisen. Esimerkiksi tuotevalikoimaa supistettiin, koska remonttia varten täytyi saada lisää siirtelytilaa. Tarkan aikataulutuksen vuoksi on kuitenkin aina tiedetty, mitä pitää tehdä, jotta remonttimiehet pystyvät työskentelemään esteettä ja suunnitelman mukaisesti, Kesti toteaa.
Vaikka myymälän neliömäärä ei kasva, remontin myötä hyllytilaa tulee lisää ja tuotevalikoima laajenee entisestään. Lisätilaa tuo myös S-pankin siirtyminen Alkon viereen.
– Saamme lisää tilaa, kun hyllyt järjestellään uudelleen. Ruokapuolella tuotelukumäärä nousee 1500 tuotteella, mikä on melkoisen valtava määrä. Uusissa kylmäkalusteissa alahyllyt ovat nykyistä alempana, joten sielläkin on lisää tilaa.
Kaupan taakse porattiin kahdeksan 300 metriä syvää maalämpökaivoa, jotka tuottavat energiaa kylmäkalusteille. Uudet, ovelliset kaapit käyttävät kuitenkin paljon vähemmän energiaa kuin vanhat avonaiset kaapit, joten koko myymälän energiankulutus tippuu kolmanneksella.
– Lisäksi myymälän puoli tulee olemaan lämpimämpi ja hiljaisempi, kun laitteet eivät hurise taustalla ja kylmä ilma ei karkaa avoimista kaapeista, Kesti lupaa.
Remontissa kassoille lisätään myös kolme itsepalvelukassaa. Myymäläpäällikkö uskoo, että varsinkin pienempiä ostoksia tekevät tulevat hyödyntämään vaihtoehtoista kassapalvelua.
Avajaisia juhlitaan kakkukahveilla
Kesti kiittelee asiakkaiden kärsivällisyyttä remontista johtuneiden häiriöiden aikana. Myös työntekijät ovat olleet hyvällä asenteella remontissa mukana.
– Uudet tilat palvelevat sekä asiakkaita että työntekijöitä pitkään tulevaisuudessa, kun ollaan nykyaikaistettu toiminnot ja kalusteet. Kaikilta vaaditaan vain kärsivällisyyttä, mutta kyllä tästä hyvä tulee, Kesti toteaa.
Yli kaksikymmentä vuotta S-ryhmällä työskennellyt Kesti aloitti työuransa autonkuljettajan kesälomittajana. Osuuskaupasta on vuosien saatossa ehtinyt muodostua jo melkein elämäntapa, ja Vaskoolia hän pyrkii luotsaamaan omalla esimerkillään, myös remontin pyörteissä.
– Olen ylpeä omasta työpaikastani ja valmis tekemään sen eteen töitä. Muutaman vinkin voin jo antaa myös ketjun tuleville rempoille, hän nauraa.
Uudistuneen myymälän avajaisia vietetään ensi vuoden puolella ja silloin juhlitaan kakkukahveilla. Kesällä taas on vuorossa rakennuksen ulkopuolen remontti.
Saila Vaara
”Meidän porukassa kaikki ovat huippuammattilaisia”
Inarin Salessa vietetään joulun avajaisia 4. joulukuuta. Inarin koululaiset tulevat kartuttamaan luokkaretkikassaansa tarjoilemalla avajaiskansalle kahvia, glögiä ja pipareita. Myös joulupukki on lupautunut tulemaan paikalle. – Joulu tekee tuloaan ja sen huomaa kaupan alalla ainakin siitä, kun kinkut ja laatikot alkavat pikkuhiljaa tulla myyntiin. Tulkaahan kaikki juhlistamaan joulun alkua meidän kanssamme, Juha-Pekka Hekkala ja Maarit Jokinen kutsuvat.
Inarin Salessa kevät ja kesä olivat vilkasta aikaa, lomalaisia riitti aina ruskasesongin loppuun saakka. Tällä hetkellä on hieman hiljaisempaa, ja kauppaa tehdään paikallisten asiakkaiden kanssa. Salessa katseet on suunnattu kohti tulevaa talvisesonkia.
Maailman pohjoisimman Salen avajaisia vietettiin tämän vuoden maaliskuussa. Inarin Salen vt. myymäläpäällikkö Juha-Pekka Hekkala kertoo, että ensimmäinen vuosi on sujunut mallikkaasti.
– Paikalliset ovat löytäneet meidän uuden kaupan todella hyvin, olemme saaneet jo oman vakioasiakaskunnan. Mitä olen asiakkaiden kanssa jutellut, niin toinen kauppa tähän Inarin Kirkonkylälle oli todellakin tervetullut. Se, että kylällä on kilpailua, on aina tervettä. Uskon, että täällä on tilaa kahdelle hyvälle kaupalle. Molemmilla on omat asiakkaat ja varmasti myös asiakkaat käyttävät molempien kauppojen palveluita. Siitäkin on tullut kiitosta, että Inariin saatiin oma S-ryhmän kauppa. Toki osa asiakkaista ajelee vieläkin Ivaloon Henkan kaupalle, mutta kyllä omistajat käyvät myös täällä Salessa.
– Se on ymmärrettävää, sillä meidän hintatasomme on hivenen S-market Ivaloon verrattaen kalliimpi, mutta ei se ero niin suuri ole, että sen takia kannattaisi ajella Ivaloon ruokaostoksille. Toki jos samalla on asiaa muutenkin Ivaloon, niin miksipä sitä ei siellä kävisi myös ruokakaupassa.
Hekkalan mukaan Inariin ostoksille tullaan pitkienkin matkojen päästä.
– Inarissa käy asiakkaita koko Ylä-Lapin alueelta. Uts-
joen lisäksi Norjassa asuvat suomalaiset käyvät nyt täällä meidän kylällä ostoksilla, he sanovat, että onhan se kuitenkin 80 kilometriä lyhyempi matka kuin jos kävisi Ivalossa. Myös mökkiläiset kävivät täällä kesällä tiuhaan, heiltä tuli palautetta siitä, että onpas meillä hieno kauppa. Ja niinhän meillä onkin.
Paikallisille paikallista
Hekkala pitää tärkeänä sitä, että hyllyiltä löytyy paikallisia tuotteita.
– Meidän kauppamme valttikortteja ovat nämä paikalliset tuotteet. Culinarin ja Kiveliön Kalan tuotteet menevät hyvin kaupaksi.
Maailman pohjoisimman Salen valikoima on räätälöity asiakkaiden toiveiden mukaisesti. Esimerkiksi pilkkisesonkina kaupasta voi kipaista purkillisen matoja tai toukkia.
– Olemme tuoneet kauppaan tuotteita, joita ei yleensä löydy Salen valikoimasta. Meiltä löytyy muun muassa vakuumipussit ja Soda Streamin vaihtopullot. Jos jotain tuotteita tänne haluaa, niin kysyminen ei ainakaan pahenna sitä asiaa, Hekkala vinkkaa.
Pulaa työntekijöistä
Uuden myymälän kanssa on aina jonkin verran totuttelua. Myös kiireinen kesä toi lisähaastetta Salen kahdeksanhenkiselle työporukalle.
– Kesä oli meille haastava, sillä meiltä puuttui pari työntekijää. Mentiin kyllä aika äärirajoilla. Tänne Inarin perälle on melko vaikea saada työntekijöitä, ja tuntuu, että kaupan alalla tämä sama pätee myös muualla. Onneksi meidän porukassa kaikki ovat huippuammattilaisia. He ovat joustaneet aivan äärettömästi, että olemme saaneet kaupan nyt kunnolla rullaamaan.
Ville Vaarala