Muualta Lapista
”Kiire ja turha riskien ottaminen pitää unohtaa kokonaan” ‒ Kittilässä tapahtuu vuosittain 10‒15 liikenneonnettomuutta, jossa joku loukkaantuu tai kuolee
Kittilän alueella tapahtuu vuosittain noin 10‒15 vakavaa henkilövahinkoihin eli loukkaantumisiin tai kuolemiin johtanutta liikenneonnettomuutta. Tämä selviää Lapin poliisin tilastosta vuosilta 2020‒2024.
Viimeisin vakava onnettomuus tapahtui Alakylässä torstaina 21. marraskuuta. Nokkakolarissa sai surmansa kaksi ihmistä, ja kaksi loukkaantui vakavasti.
Vakavat liikenneonnettomuudet painottuvat poliisin tilaston mukaan Kittilässä pääteille, ja niitä tapahtuu myös maastossa. Usein kyse on silloin moottorikelkkaonnettomuudesta.
Kaikkiaan tieliikenneonnettomuuksia tapahtuu Kittilässä keskimäärin noin pari sataa vuosittain. Luvussa ovat mukana myös kaikki parkkipaikka- ja peltikolarit.
Eniten tapahtuu sellaisia onnettomuuksia, joissa on osallisena eläin, yleisimmin poro tai hirvi. Eläin ja auto kolaroivat Kittilässä yli sata kertaa vuodessa.
Siellä, missä liikutaan enemmän, myöskin sattuu keskimäärin enemmän. Risto Määttä
Onnettomuuksia tapahtuu eniten Kittilän ja Sirkan taajamissa ja niiden ympäristöissä sekä pääväylillä eli Rovaniemen ja Sirkan väliselle tiellä sekä Kittilä‒Ylläsjärvi-, Kittilä‒Sodankylä- ja Sirkka‒Muonio-tieosuuksilla. Onnettomuuksia sattuu myös Kittilän kultakaivokselle vievällä Kiistalantiellä sekä Inarin tiellä.
– Siellä, missä liikutaan enemmän, myöskin sattuu keskimäärin enemmän, Kittilän tilastoja vuodesta 2020 lähtien kaivellut komisario Risto Määttä Lapin poliisista sanoo.
Pääväylien ulkopuolella kyse on usein yhden auton onnettomuudesta, esimerkiksi tieltä suistumisesta.
Vakavilla liikenneonnettomuuksilla ei ainakaan vajaan viiden vuoden tilastojen mukaan ole mitään selkeää kaavaa.
– Näin pienillä lukumäärillä ei voi sanoa suoraan, että olisi joku tietty aika, milloin eniten sattuu. Kun on liikennettä enemmän, onnettomuuksiakin sattuu enemmän, mutta kun puhutaan vakavista onnettomuuksista, niitä voi tapahtua mihin vuodenaikaan tahansa ja oli olosuhteet mitkä tahansa, Määttä sanoo.
Myöskään mikään tietty tieosuus Kittilässä ei poliisin tilastossa erotu sellaisena, että sillä sattuisi enemmän onnettomuuksia kuin muilla.
Jokainen voi omalla käyttäytymisellään vaikuttaa omaan ja muiden liikenneturvallisuuteen.
– Kiire ja turha riskien ottaminen pitää unohtaa kokonaan, Määttä sanoo.
Paikalliset keliolosuhteet on aina syytä huomioida, vaikkei mitään varoituksia olisi annetukaan. Keli voi aina yllättää.
Syytä on myös varmistaa sekä oma että ajoneuvon kunto. Päihteiden vaikutuksen alaisena ei saa ajaa, eikä myöskään väsyneenä pidä lähteä liikenteeseen.
Pitkä ja pimeä talvi on jo riskitekijä itsessään, ja erityisesti kokemattoman talviolosuhteet voivat yllättää. Lapissa ja Kittilässäkin sattuu Määtän mukaan vuosittain onnettomuuksia ulkomaalaisille, jotka eivät ole tottuneet liukkaaseen talvikeliin tai eivät tunne kulkuvälinettä, esimerkiksi moottorikelkkaa.
Kirkonkylällä ja Sirkassa liikkuu tuhansia ajoneuvoja vuorokaudessa - pääteillä ajetaan usein ylinopeutta
Väyläviraston Suomen Väylät -karttapalvelusta saa tietoa liikennemääristä Kittilänkin teillä.
Esimerkiksi Kittilän kirkonkylän ja Sirkan välisellä kantatie 79:llä vuoden keskimääräinen vuorokausiliikenne oli Ylläsjärvelle kääntyvän Aakenuksentien risteyksestä Etelärinteelle kääntyvän Levin ympärystien risteykseen saakka viime vuonna 3753 ajoneuvoa vuorokaudessa.
Sirkassa kantatiellä kulki Levin ympärystien ja Inarintien risteyksen välisellä osuudella viime vuonna keskimäärin 4809 ajoneuvoa vuorokaudessa.
Tuorein tieto narikan eli kirkonkylän keskustan liikennemääristä on vuodelta 2021. Liikennettä oli kantatiellä tuolloin keskimäärin 6926 ajoneuvoa vuorokaudessa.
Rovaniementiellä Lohinivasta Kittilän kirkonkylän tuntumaan vuoden keskimäräinen vuorokausiliikenne vaihteli vuonna 2019 tieosuudesta riippuen 1583:n ja 1815:n välillä.
Tiedot Sodankylän tieltä ovat vuodelta 2022. Kirkonkylän ja Pakatin risteyksen välisellä tiellä liikennöi vuorokaudessa keskimäärin 1910 ajoneuvoa, Pakatin ja Kiistalantien risteyksen välisellä osuudella 1095 ja Kiistalantien risteyksen ja Tepsan välillä reilut 600 ajoneuvoa vuorokaudessa.
Kiistalantiellä vuoden keskimääräinen vuorokausiliikenne vaihteli vuonna 2020 Kittilän kaivokselle saakka tieosuudesta riippuen 531:n ja 670:n ajoneuvon välillä.
Sirkasta Könkään suuntaan kulki vuonna 2021 keskimäärin 1566 ajoneuvoa vuorokaudessa. Vuoden 2018 tilaston mukaan liikennemäärä Könkäältä Rautuskylään Inarintietä oli 920, Rautuskylästä Lintulantien risteykseen 596 ja Lintulantiellä 415 ajoneuvoa vuorokaudessa.
Ylläsjärven suuntaan kulkevan tien liikennemäärä kirkonkylältä Aakenukselle ja Tiurajärvelle vievän tien risteykseen saakka oli vuonna 2022 1543 ja siitä Ylläsjärvelle vuoden 2018 tilaston mukaan 1033 ajoneuvoa vuorokaudessa.
Sirkasta Muonioon vievällä kantatiellä kulki Rauhalaan saakka vuonna 2019 keskimäärin 1066 ajoneuvoa vuorokaudessa.
Finntraffic on tilastoinut liikenteessä ajettavia nopeuksia. Ajonopeudet maanteillä 2023 -raportin mukaan nopeusrajoituksen ylitti Suomen pääteillä talvikaudella 2023–2024 yli 52 prosenttia kaikista ajoneuvoista. Huomattavaa ylinopeutta eli yli kymmenen kilometriä tunnissa yli sallitun nopeuden ajoi 12 prosenttia autoilijoista. Tulokset perustuvat liikenteen automaattisilta mittausasemilta mitattuihin ajonopeuksiin.
Muokattu 2.12. kello 15.05: Lisätty linkki uutiseen torstaina 21. marraskuuta Alakylässä tapahtuneesta onnettomuudesta.