Paikallisuutiset

Älypuhelimien käytölle halutaan yhteiset pelisäännöt

Ivalossa peruskouluikäisten vanhemmat halutaan mukaan suunnittelemaan lasten koulupäivän aikana tapahtuva a mobiililaitteiden käyt töä . Opettajat toivovat, että yhteisillä linjauksilla kouluaika saataisiin rauhoitettua oppimiselle.

Älypuhelimien yleistyminen on tuonut koulumaailmaan uudenlaisia lieveilmiöitä, joihin Ivalon peruskouluissa haetaan nyt ratkaisua. Tavoitteena on luoda yhteiset pelisäännöt sille, miten lapset voivat käyttää älypuhelimiaan ja muita mobiililaitteita koulupäivän aikana. Suunnitteluvaiheeseen halutaan mukaan ala- ja yläasteen koulujen opetushenkilöstö, henkilökunta, oppilaskunta sekä oppilaiden vanhemmat.

Vanhemmille mobiililaitteiden käyttöä koskeva kysely lähetetään Wilman kautta tammikuun aikana. Kouluissa toivotaan, että vanhemmat vastaisivat kyselyyn ”ajan kanssa”.

– Tämä on yhteinen ja tärkeä asia, johon liittyen haluamme kuulla myös huoltajien näkemykset, Ivalon ala-asteen rehtori Pirkko Olli toteaa. Vastausten perusteella on tarkoitus tarkentaa myös koulujen järjestyssääntöjä. Lupakysely omien mobiililaitteiden käytöstä lähetetään erikseen.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Hyötykäyttöön kannustetaan

Mobiililaitteiden käyttöä voidaan rajoittaa koulun järjestyssäännöillä. Järjestyssäännöissä voidaan esimerkiksi kieltää mobiililaitteiden käyttö oppituntien aikana, ja puhelimet voidaan laittaa tuntien ajaksi niin sanottuun puhelinparkkiin.

Rehtori Pirkko Ollin mukaan ala-asteella ei ole yhtenäistä käytäntöä kerätä oppilaiden puhelimia pois oppituntien ajaksi. Sen sijaan älypuhelimia ja tabletteja käytetään opetuksen tukena ylemmillä luokilla, tosin käytäntö vaihtelee opettajakohtaisesti.

Nykyinen opetussuunnitelma jopa velvoittaa käyttämään tietoteknisiä välineitä opetuksessa.

– On hyvä, että lapset oppivat käyttämään uutta teknologia ja niitä välineitä, jotka heillä on käytössään. Älypuhelimia voidaan hyödyntää oppitunneilla muun muassa tiedonhaussa, Olli kertoo.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Sen sijaan rehtori kaipaa yhteisiä pelisääntöjä älypuhelimien käytölle välituntien aikana. Lain mukaan mobiililaitteiden käyttöä välitunneilla ei voida kokonaan kieltää, mutta koulun velvollisuus on puuttua niiden häiritsevään tai epäasialliseen käyttöön. Käytännössä tämä on kuitenkin vaikeaa.

– Jos kännykät ovat välitunnilla vapaasti käytössä, opettajien on mahdotonta valvoa, katselevatko lapset esimerkiksi jotain ikätasolle sopimatonta materiaalia.

Ollin mukaan kyse on loppujen lopuksi siitä, minkä ikäisillä oppilailla on välttämätöntä saada käyttää kännyköitään välituntien aikana ja mihin tarkoitukseen. Ivalon ala-aste on mukana Liikkuva koulu -ohjelmassa, jossa lapsia kannustetaan välituntiliikuntaan, mutta esimerkiksi mobiilipelien pelaaminen voi juurruttaa monet paikoilleen koko välitunnin ajaksi. Kesken jääneet pelit saattavat myös haitata keskittymistä oppitunnilla.

Mediankäyttöä on harjoiteltava

Mannerheimin Lastensuojeluliiton Ivalon paikallisyhdistyksen puheenjohtaja Kaarina Konttavaara-Guttorm muistuttaa, että mediakasvatus on nykyisin osa arkikasvatusta ja mediankäyttöä on harjoiteltava yhtälailla kotona kuin koulussakin.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

– Lapsi tarvitsee aikuisen tukea ymmärtääkseen, mikä on soveliasta käyttäytymistä häneltä itseltään tai muilta. Mediakritiikkiä on opeteltava aikuisen kanssa yhdessä tutkien ja pohtien.

Myös ikärajasuosituksia kannattaa noudattaa, sillä ne on annettu aina hyvästä syystä, hän painottaa.

– Pienikin osa sisällöstä voi olla lapsen kehitystasolle haitallista ja siksi aikuisen tulee aina valvoa lapsen mediankäyttöä.

Konttavaara-Guttorm vinkkaa, että MLL:n vanhempainnetistä löytyy paljon hyödyllistä aineistoa tueksi lapsen mediakasvatukseen. Tietoa löytyy esimerkiksi kuhunkin ikäkauteen soveltuvasta mediankäytöstä. Vanhempien tulisi myös miettiä omaa mediankäyttöään, sillä lapsi saa mallin siihen perheen aikuisilta.

Omien lastensa kanssa Konttavaara-Guttorm on huomannut konkreettisesti, kuinka lisääntynyt ruutuaika jättää lapset levottomiksi. Silloin turhaa energiaa on lähdettävä purkamaan ulos pihaleikkeihin.

Kännyköiden suhteen kouluissa ollaankin hänen mielestään hankalassa tilanteessa, ja tarkemmat säännöt tulevat tarpeeseen.

– Pelit ovat todella koukuttavia ja ne passivoivat liikkumista. Jos välitunnit kuluvat pelaamiseen, silmät eivät saa lepoa eikä lapsi ehdi virkistyä tuntien välillä, hän toteaa.

Yhteinen linjaus tarpeen

Jos koulussa päätetään rajoittaa älypuhelimien käyttöä välituntien aikana, tulee oppilaalla lain mukaan kuitenkin olla mahdollisuus tarvittaessa ottaa yhteyttä huoltajaansa. Kysymykseksi nouseekin, mikä on tarpeellinen puhelu vanhemmille?

– Jos välitunnilla tapahtuu jotakin, lapsia ohjataan kertomaan asiasta koulun aikuisille. On kuitenkin käynyt myös niin, että lapsi on mennyt vessaan soittamaan äidilleen, eivätkä opettajat ole saaneet tietää asiasta kuin vasta jälkeenpäin, rehtori Pirkko Olli kertoo esimerkin.

Hän on huolissaan myös kännyköiden eriarvoistavasta vaikutuksesta. Kun lapset vertailevat puhelimiaan keskenään, syntyy kaverin uudesta puhelimesta helposti kateutta. Se taas luo paineita kotiin, kun lapsi haluaa yhtä hienon puhelimen kuin kaverillakin on.

Kännyköiden käytön rajoittamisella välitunneilla voitaisiin myös vähentää kiusaamista, Olli uskoo. Erilaiset sosiaalisen median palvelut ovat lasten keskuudessa suosittuja, mutta pahimmillaan ne voivat kuitenkin johtaa kiusaamistilanteisiin, kun lapset haluavat julkaista toisistaan kuvia tai videoita tai levittää toisista tietoja sosiaalisessa mediassa. Lisäksi puhelimet luultavasti pysyisivät paremmin tallessa.

Olli toivookin, että yhteinen linjaus mobiililaitteiden käytöstä toisi konkreettisia apukeinoja tasapainotteluun lasten oikeuksien ja heidän suojelemisensa välillä.

– Tällä hetkellä emme voi minimoida verkkopalvelujen tuomia riskejä, vaikka lain mukaan se on koulun velvollisuus. Toivottavasti saamme yhdessä aikaan sellaiset pelisäännöt, että oppilailla on turvallinen koulupäivä myös tässä suhteessa, Olli toteaa.

Vinkkejä digiajan kasvattajalle

Kysy ja kuuntele avoimin mielin, mitkä asiat ovat lapselle tärkeitä tai mukavia, mikä netissä kiinnostaa tai miten lapsen kaveripiirissä käytetään mediaa. Alakouluikäinen kertoo usein mielellään suosikkisisällöistään tai mediankäytöstään. Tällöin vanhemman kannattaa olla kuulolla ja jakaa kokemuksia hänen kanssaan.

Kotona voidaan tukea monin tavoin lapsen mediataitoja, joita opitaan yhdessä teke-mällä, pohtimalla ja kokeilemalla. Medi-assa toimiessa tarvitaan monesti samoja taitoja, joita tarvitaan muutenkin elämäs-sä. Näitä taitoja lapsi ei opi yksin.

Oman ajan ja mediankäytön hallinta ei ole lapsille aina yksiselitteistä tai helppoa, kuten ei aikuisillekaan. Ennakointi eli käytön hallintaa tukevat tavat ja taidot ovat keskeisiä. Lapsen kanssa on hyvä jutella siitä, miten älylaitteiden käyttö voi vaikuttaa esimerkiksi ajankäyttöön, nukkumiseen, koulunkäyntiin ja harrastuksiin, liikkumiseen tai kaveri- ja perhesuhteisiin.

Mediankäytölle tai pelaamiselle voidaan tarvita perheen yhteisiä sopimuksia, jotta arki sujuu. Sopimuksia on usein helpompi noudattaa, kun ne ovat yhdessä lapsen kanssa sovittuja ja perusteltuja. Sopikaa, millaisiin tilanteisiin ja paikkoihin mediankäyttö sopii ja millaisiin ei.

Vanhemman ja kasvattajan on hyvä muistaa, että hän antaa lapselle esimerkkiä omalla mediankäytöllään. Paljonko vietän aikaa netissä, peleissä tai laitteiden parissa? Miten olen silloin läsnä? Miten mediankäyttöni vaikuttaa perheen arkeen?

Erilaisten mediaympäristöjen julkisuutta ja yksityisyyttä on hyvä pohtia yhdessä. Miten erilaisia palveluja voi käyttää turvallisesti ja vastuullisesti? Mikä kaikki tieto lapsesta näkyy muille netin käyttäjille? Tietosuojaan ja sovellusten ja palvelujenkäyttöehtoihin on hyvä tutustua yhdessä ja selvittää, miten ja mihin tarkoitukseen käyttäjien tietoja niissä kerätään.

Yhdessä kokemalla oppii paljon. Myönteiset yhteiset hetket ovat lapselle tärkeitä. Kokeilkaa tehdä yhdessä videoita, harrastukseenne liittyvä someprofiili tai jotain muuta mukavaa, joka kiinnostaa molempia. Samalla opitte kumpikin erilaisia mediataitoja ja tulette miettineeksi vaikkapa julkaisemiseen liittyviä kysymyksiä.

L ähde: Lapsi ja media – 7 vinkkiä digiajan kasvattajalle, MLL

Netissä: www.mll.fi/lapsetjamedia

Kommentoi Ilmoita asiavirheestä