Hauskat ja sopivat talvikilpailut Lapin lapsille
Lapin talvi tarjoaa ainutlaatuisia puitteita alakouluikäisille lapsille. Kun kilpailut suunnitellaan lasten kehitystaso huomioiden, niistä voi tulla talven kohokohta niin perheille kuin kouluillekin. Yksi Lapin erityispiirteistä on sen monipuolinen talviympäristö. Lumiset metsät, jäätyneet järvet ja kylien valaistut pelikentät luovat puitteet lukemattomille aktiviteeteille. Lasten on tärkeää liikkua monipuolisesti myös talvella. Opetus- ja kulttuuriministeriö suosittelee, että lapsen kanssa ulkoillaan päivittäin, sillä liikunta vahvistaa lihaksia, parantaa vastustuskykyä ja tukee keskittymiskykyä.
Kun lapsi osallistuu kisaan, jossa hän saa käyttää luovuuttaan, liikkua ja onnistua omalla tavallaan, hän kokee tulleensa kuulluksi ja samalla hän saa kokea aimo annoksen osallisuutta. Esimerkiksi lumiukkojen tekokilpailussa ei ole yhtä oikeaa tapaa tehdä täydellistä lumiveistosta, vaan jokaisen teos on yksilöllinen. Palkintona kilpailuissa voisivat olla vaikka pienet pokaalit tai lahjakortit paikalliseen yritykseen. Kouluissa palkinnot voivat koskea koko luokkaa, joka voi tuoda vielä enemmän motivaatiota osallistumiseen.
Oikein suunniteltu toiminta kehittää lapsen itseluottamusta ja tukee hänen sosiaalisia taitojaan. Mannerheimin Lastensuojeluliitto korostaa, että leikki ja yhteinen tekeminen on alakouluikäisten hyvinvoinnin perusta.
Lumiukkojen tekoa ja liikkumista lumessa
Lumiukon tekeminen sopii vallan mainiosti Lapin talvisiin päiviin. Koulut ja päiväkodit tai muut yhteisöt voivat järjestää omat lumiukkokisansa, joissa sekä mielikuvitus että tiimityö palkitaan. Jokainen joukkue voi valita teemansa. Lumiukosta voi helposti kehittyä koko kylän taideteos. Lumiukoissa voidaan käyttää myös rekvisiittaa kuten vanhoja hattuja, kaulahuiveja tai muita vaatteita tai tarvikkeita luomaan yksityiskohtia.
Hyvin hoidetut ladut tarjoavat sopivat olosuhteet hiihtokilpailuille. Alakouluikäiselle lapselle sopii erityisesti leikkimielinen kisamuoto, jossa matkat pysyvät maltillisina. Tällaisissa kisoissa on järkevää palkita rohkeus ja sinnikkyys nopeuden ohella. Pururadat ja koulupihojen läheiset kentät voidaan muokata tarvittaessa kisareiteiksi.
Lapin talviolympialaiset alakouluikäisille voivat koota yhteen useita hauskoja lajeja lumessa ja jäällä. Lajeina voivat olla esimerkiksi potkukelkkaviesti ja lumipallotarkkuusheitto. Pimeän tai hämärän tultua taas aarteenetsintä taskulampuilla on jännittävää varsinkin pienille lapsille. Tämä kilpailu voidaan järjestää koulun lähimetsässä, jossa on selkeät rajat ja turvallinen kulku. Jokaisella joukkueella on kartta ja vihjeitä, joiden avulla he etsivät aarteita.
Yhteistyötä ja yhteisöllisyyttä
Kilpailuissa on tärkeää, että kaikki lapset kokevat olevansa osa jotain. Joukkuekilpailut kehittävät yhteistyötä. Yhdessä lasten kanssa järjestämällä vaikutukset voivat olla myös pitkäikäisiä. Lasten aidolla osallisuudella on merkittävä vaikutus heidän kasvuunsa, oppimismotivaatioon ja sosiaaliseen kehitykseen. Kun koulu järjestää kilpailuja, jotka perustuvat lasten omiin ideoihin ja joissa lapset ovat aktiivisesti mukana suunnittelussa ja toteutuksessa, oppiminen muuttuu yhteisölliseksi kokemukseksi. Tapahtumat antavat mahdollisuuden luovuuteen ja osallistumiseen, ja rakentavat yhteenkuuluvuuden tunnetta, vahvistavat yhteistyötaitoja ja luovat mallin demokraattisesta toiminnasta.
Kun kilpailu perustuu lasten ideoihin, lapsi ei ainoastaan “osallistu”, vaan hänestä tulee idean kehittäjä, tekijä ja arvioija. Esimerkiksi koulussa järjestettävä kilpailu, jossa lapset ideoivat ympäristötekoja, voi sisältää monitasoisia tehtäviä: julisteiden luomista, yhteisöllisten aloitteiden esittämistä ja projektien toteutusta. Tällaiset kilpailut tukevat monipuolisesti oppimista, sillä ne valjastavat lasten luovuuden konkreettiseen yhteiseen hyvään.
YK:n lapsen oikeuksien sopimuksen 12. artiklan mukaan lapsilla on oikeus ilmaista näkemyksiään ja tulla kuulluiksi kaikissa heitä koskevissa asioissa. Tämä oikeus ei ole pelkästään muodollinen, vaan sen tarkoitus on tuoda lasten ääni osaksi päätöksentekoa ja toiminnan suunnittelua. Kilpailut tarjoavat helpon ja luonnollisen ympäristön tämän oikeuden konkretisoitumiseen. Kun lapsille annetaan mahdollisuus ideoida kilpailun aihe, tekotapa , he kokevat, että heidän ajatuksillaan on merkitystä. Tällainen kokemuksellinen osallistuminen muokkaa lasten käsitystä itsestään yhteisön aktiivisina jäseninä, ei pelkästään oppijoina.