Ihmiset
Onko Lapin matkailun hiilijalanjälki jo liian suuri?
Maire Puikko (vihr.)
– Suuri osa matkustaa Lappiin lentämällä, mikä aiheuttaa ilmastopäästöjä laskijasta riippuen 2-17 % kaikista päästöistä. Lisäksi ohjelmapalvelut moottorikelkkasafareineen lisäävät päästöjä. Negatiiviset puolet yhteenlaskettuna voisi sanoa, että on jo liian suuri, mutta jos laskee tähän liittyvät positiiviset puolet - herääminen kestävän matkailun edistämiseen, lentämisen aiheuttamien hiilipäästöjen kompensaatiosysteemin kehittely ja matkailijoiden lisääntynyt ymmärrys arktisista olosuhteista - matkailun aiheuttamaa hiilijalanjälkeä voidaan pitää vielä kestettävänä, mutta raja on lähellä.
Kitti Kumpulainen (kd.)
– Ei toistaiseksi. Hiilijalanjälki muodostuu majoituksesta, ruuasta, matkustuksesta ja ostoksista. Matkailun ilmastopäästöt ovat kasvaneet globaalisti. Suomessa on tehty työtä ekologisuuden lisäämiseksi. Sekä matkailijoiden että matkailuyritysten on huomioitava hauras arktinen luonto ja kulttuuri. Merkittyjä reittejä tulee ylläpitää ja niissä kulkemista ohjeistaa riittävästi. Koko toimintaketjussa paikallisuus on oltava ensisijaisena. Emme saa olla sinisilmäisiä turismin kasvaessa. Matkailun kasvunäkymät haastavat meitä kaikkia. Kestokyvyn rajat tulee määrittää ennen kuin ne ylitetään.
Tanja Sanila (kok.)
– Hiilijalanjälkemme ei ole vielä liian suuri, siihen on ennakoiden kehitettävä kuitenkin parempia ratkaisuja. Lentoliikenteen vaikutus hiilijalanjälkeemme on suurin ja tähän tarvitaan kipeimmin ratkaisuja. Elinkeinojen kannalta uusien tuotteiden/palvelujen kehittäminen on tarpeen. Jätevesien käsittely ja jätteiden kierrätys edellyttävät uusia teknologioita. Uudet lämmitysratkaisut ja teknologiat majoituksessa ovat tulossa. Kukkaron päälle nämä käyvät, mutta kannattavat halutessamme pienempää hiilijalanjälkeä. Metsien kestävä käyttö on mahdollista, kunhan puuta kasvaa enemmän kuin sitä hakataan.
Jukka Sarre (tl.)
– Ei ole. Eikä koskaan ihmisen toimesta tule olemaan. Ihmisen osuutta hiilidioksidin tuottajana ei ole osattu koskaan tarkkaan mitata. Nykyisin muodissa oleva hiilijalanjäljen mittaus on hyvin ylimalkainen. Ilmastonmuutos on totta. Mutta se ei ole koskaan ollut ihmisen aiheuttama. Muutos on ollut kautta aikojen ainoa pysyvä tila maapallon ilmastossa. Meille kaikille on koulussa opetettu mikä on fotosynteesi. Yksinkertaistettuna kasvien toimesta hiilidioksidista ja vedestä syntetisoituu hiilihydraatteja ja sivutuotteena syntyy happea. Se on sitä, että meillä on mahdollisuus elää ja hengittää.
Anni Koivisto (sd.)
– Suuri hiilijalanjälki jää liikkumisesta, sillä iso osa matkailijoista saapuu Lappiin lentäen. Lentoliikenteen päästöjen vähentäminen ei ole yksinkertaista, sillä lähiaikoina ei ole luvassa kestäviä ratkaisuja lentoteknologiaan. Nyt on tärkeää panostaa fossiilisten polttoaineiden korvaamiseen kestävästi tuotetulla biopolttoaineella. Muiden matkustusvaihtoehtojen hintoja täytyy saada alas, jotta junat ja bussit olisivat uskottava vaihtoehto lentämiselle. Se hyödyttäisi myös paikallisia.
Anni Ahlakorpi (vas.)
– Lappia markkinoidaan nimenomaan puhtaalla arktisella luonnolla ja on paradoksaalista, jos onnistuneen markkinoinnin tuloksena yksi keskeisimmistä vetovoimatekijöistä tärvellään. Matkailun kasvun ja kehityksen on siis oltava kestävällä pohjalla niin sosiaalisesti kuin ympäristönkin kannalta. Lapin matkailun hiilijalanjälki riippuu kokonaisuudessaan siitä, mikä kaikki siihen lasketaan mukaan ja siksi itse kysymykseen on hieman vaikea vastata. Joka tapauksessa on selvää, että Pariisin ilmastosopimuksen tavoitteet sitovat myös matkailualaa, mutta yksin sen harteille ei vastuuta voi sälyttää.