Miksi tekoäly ei voi korvata sisällöntuottajaa?

Tekoäly on korvaamaton apuri nykypäivän markkinoijalle.

Sitä voi hyödyntää käytännössä kaikessa digimarkkinoinnissa aina TikTok-mainonnan kohdentamisesta kuvien generointiin ja hakusanamainonnasta hakukoneoptimointiin. Lisäksi se sopii moniin spesifimpiin tarkoituksiin, kuten Shopify-verkkokaupan myynnin edistämiseen.

Yksi yleisimmistä käyttötarkoituksista on kuitenkin kirjallisen sisällön tuottaminen.

Tekoäly voi tuottaa valtavan määrän tekstiä vain muutamissa sekunneissa. Määrä ei kuitenkaan korvaa laatua, kuten moni sisällöntuottaja on varmasti huomannut. Siksi tekoäly ei voi korvata ihmistä sisällöntuottajana.

Tekoäly tuottaa tekstiä mutta ei ymmärrä kontekstia

Tekoäly on loistava tuottamaan tekstimassoja ja raakatekstiä. Se ei kuitenkaan ymmärrä todellista maailmaa, asiakkaiden prioriteetteja tai toimialojen hienovaraisia nyansseja.

Laadukkaan sisällöntuotannon kannalta tämä on kriittistä, sillä sisällöntuotanto ei ole mekaanista lauseiden muodostamista. Arvoa tuottava sisältö

  • puhuttelee juuri oikeaa kohderyhmää
  • avaa asiakkaiden ajattelumalleja, liiketoiminnan periaatteita ja käytännön haasteita helposti ymmärrettävällä tavalla.
  • ohjaa lukijaa, rakentaa mielikuvaa ja tukee yrityksen liiketoiminnan tavoitteita.

Tähän tekoäly ei yksinään pysty – ainakaan vielä toistaiseksi.

Tekoäly voi esimerkiksi kirjoittaa blogin projektiliiketoiminnan haasteista ilman että se oikeasti tietää, miltä projektipäällikön arki näyttää tai miten ala muuttuu. Ihminen valitsee näkökulman, esittää oikeat kysymykset ja kiteyttää olennaisen tekstiksi.

AI ei tunne kontekstia ja todellista maailmaa. Se ennustaa tekstille todennäköisintä jatkoa sana kerrallaan. Siksi sen tuottamat tekstit ovat pinnallisia, tasapaksuja ja toisteisia. Ne ovat vailla kosketusta arkielämään.

Sen vuoksi brändin tarina, äänensävy ja punainen lanka ovat edelleen ihmisen käsissä.

Toimiva työnjako takaa parhaan lopputuloksen

Yhdessä asiassa tekoäly on erityisen hyödyllinen: se tekee hyvästä sisällöntuottajasta erinomaisen. Tekoäly vapauttaa aikaa luovaan ja strategiseen ajatteluun sekä siihen, kuinka sisältöön tuodaan käytännön kokemusta ja inhimillistä otetta.

Tässä muutama käytännön esimerkki toimivasta työnjaosta:

  • Tekoäly ideoi – ihminen valitsee. Tekoäly voi tuottaa kymmeniä ideoita, aiheita ja mahdollisia näkökulmia muutamassa sekunnissa. Ihminen hyödyntää näistä käyttökelpoisimmat tapaukset.
  • Tekoäly luonnostelee – ihminen jalostaa. Tekoäly voi tuottaa valitun idean tai näkökulman perusteella raakatekstiä, jonka ihminen jalostaa julkaisukelpoiseksi kokonaisuudeksi.
  • Tekoäly analysoi dataa – ihminen tulkitsee ja tekee päätökset. Tekoäly voi analysoida valtavan määrän dataa, mutta ihminen määrittelee käytännön toimenpiteet.

Tekoäly tehostaa kokonaisvaltaista digimarkkinointia – mutta ei korvaa vuosikymmenien kokemusta

Generatiivinen tekoäly on lyhyessä ajassa muuttanut sisällöntuotantoa ja koko digimarkkinointia perin pohjin. Markkinoijat voivat nykyisin tehdä asioita, jotka eivät olleet mahdollisia ennen tekoälyn läpilyöntiä.

Voittajia ovat ne yritykset ja yksilöt, jotka ottavat käyttöön tekoälyn ja ihmisen vahvuudet tehokkaimmin.

Me Wuohi Digitalilla hyödynnämme tekoälyä kokonaisvaltaisessa digimarkkinoinnissa. Vuosikymmenien kokemustamme Suomen tunnetuimpien yritysten ja brändien markkinoinnissa se ei kuitenkaan korvaa.

Blogissa ja verkkosivuilla voit tutustua osaamiseemme tarkemmin. Ota yhteyttä ja selvitä, kuinka voisimme auttaa sinun yritystäsi!